Skira bakom Sveriges första spårbara öl

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-04-19 12:47 CEST - LRF Media

För första gången kan ett svenskt öl nu spåras genom hela tillverkningsprocessen, från sådd till färdig produkt. Skira, där LRF Media är delägare, är en av initiativtagarna till ölet Helt Spårat tillsammans med bland annat Foodchain by Blockchain och datajätten IBM. – Spårbarhet är nyckeln till att hållbara gårdar också blir lönsamma gårdar, säger Jacob Morén, COO på Skira.

LRF Medias dotterbolag Brid minskar sitt koldioxidutsläpp trots stor tillväxt

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-12-09 14:40 CET - LRF Media

Kommunikationsbyrån Brid, som är ett dotterbolag till LRF Media, blev världens första klimatpositiva byrå förra året enligt den internationella certifieringen PAS2060. I dag, ett år senare kom rapporten som visar att Brid sänkt sina koldioxidutsläpp med cirka 17 procent jämfört med 2018. Från 20,5 ton CO2 till 17,2 ton CO2 – dessutom med en omsättningsökning på 60 procent.

LRF Media i samarbete med svensk startup som vill klimatkompensera e-handeln

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-06-29 10:50 CEST - LRF Media

LRF Media inleder ett samarbete med det svenska startupbolaget mildra som erbjuder en teknisk lösning för e-handlare för att beräkna och kompensera klimatpåverkan av en varukorg. Med hjälp av mildras teknologi kan konsumenter klimatkompensera sina köp direkt i check-outflödet.

Ledande lantbruksforskare svarar på läsarnas frågor i ATL

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-06-05 12:26 CEST - LRF Media

Nu ger LRF Medias varumärke ATL, Lantbrukets affärstidning, sina läsare möjligheter att ställa sin frågor till några av landets ledande lantbruksforskare via Stiftelsen Lantbruksforskning.

Historiskt nummer om vildsvin av Land Lantbruk med Skogsbruk

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-05-07 12:53 CEST - LRF Media

För första gången i Land Lantbruks historia vigs båda tidningarna Land Lantbruk med Skogsbruk åt vildsvin. "Vi vill sätta fokus på en omfattande fråga som påverkar vår läsekrets och LRFs medlemmar oerhört hårt", säger chefredaktör Anna Nilsson.

Folk vill mycket – men gör lite för klimatet

Pressmeddelanden - Publicerad: 2018-12-17 14:04 CET - LRF Media

Klimatpanelen är vädertjänsten Grönt Väders satsning på att undersöka hur miljömedvetna svenskar förhåller sig till klimatfrågan. Svaren slår fast mycket av det vi redan kunde ana, men ger också spännande inblickar i skillnaderna mellan generationer och mellan män och kvinnor.

Grönt Väder samlar Sveriges första klimatpanel

Pressmeddelanden - Publicerad: 2018-10-25 14:10 CEST - LRF Media

LRF Medias vädertjänst Grönt Väder tar på sig ledartröjan och uppmanar sina över 60 000 användare att gå med i det som man hoppas ska bli landets största klimatpanel och sedan sprida deltagandet vidare.

Lantmannen skänker 50 000 kronor till forskning

Pressmeddelanden - Publicerad: 2018-10-24 17:35 CEST - LRF Media

Under odlingssäsongen 2018 har tidningen Lantmannen arrangerat odlingstävlingen Maltkornsmästaren där 33 lag har tävlat på ett fält i Östergötland.